Anasayfa / AKTÜEL / Pandemi’de Hızlı Tüketim ve E-Ticaret

Pandemi’de Hızlı Tüketim ve E-Ticaret

Dünyanın önde gelen araştırma şirketi Nielsen, tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemisinin Avrupa ve Türkiye’deki seyrine ilişkin verileri paylaştı. Türkiye’de gıda perakendecilerinin Avrupa’ya kıyasla daha başarılı bir stok ve tedarik zinciri yönetimi sergilediğini vurgulayan Nielsen, bunun karşılığında pandemi döneminde Türkiye’nin Süpermarket ve E-Ticaret kanallarında daha yüksek satış artışları kaydettiğinin altını çizdi.

Nielsen, Covid-19 (Koronavirüs) pandemisinin Avrupa ve Türkiye’deki seyrine ilişkin fiziksel ve online satış verilerini paylaştı. Bilindiği üzere Türkiye’de ilk koronavirüs vakası, Sağlık Bakanlığı tarafından 10 Mart’ta açıklanmıştı.

“Avrupa ve Türkiye’de süpermarket hızlı tüketim ürünü satışları pandemi ile birlikte arttı.”

Nielsen Avrupa verilerini paylaşan Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, Avrupa’da koronavirüs öncesi dönem olarak tanımlanan yılın ilk 8 haftasında, en büyük 15 Avrupa ülkesinde zincir marketlerde sigara ve alkol hariç toplam hızlı tüketim ürünleri büyümesinin %4 olduğunu belirtti. Didem Şekerel Erdoğan “Bu rakamın, pandemi dönemine tekabül eden müteakip 14 haftada ortalama %13 olarak gerçekleştiğini görmekteyiz. Çok çarpıcı bir artış gerçekleşti.” diye konuştu.

Kategori detaylarını da aktaran Didem Şekerel Erdoğan, Avrupa genelinde ciro artışı bakımından öne çıkan ilk 10 kategorinin el dezenfektanları (%689), koruyucu eldiven (%110), un (%96), sabun (%85), işlenmiş et (%54), ev temizleyicileri (%49), noodle (%47), çamaşır suyu (%47), toz tatlılar (%41) ve salça (%41) olduğunu açıkladı. Şekerel Erdoğan, “Bu büyüme rakamlarını, yılın ilk 8 haftasıyla, yani Avrupa’da koronavirüs öncesi döneminin çoğunlukla tek haneli rakamlarıyla kıyaslayacak olursak, koronavirüs gündeminin Avrupa’da bu kategoriler üzerinde ne denli büyük bir etki yaptığını görebiliriz.” diye konuştu.

“Türkiye’de hızlı tüketim ürünleri büyümesi Avrupa’nın üzerinde gerçekleşti.”

Koronavirüs öncesi ve virüs dönemine ilişkin Türkiye verilerini de paylaşan Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, Türkiye’de koronavirüs öncesi dönem olan yılın ilk 10 haftasında zincir marketlerde sigara ve alkol hariç toplam hızlı tüketim ürünleri büyümesinin %19 olduğunu, takip eden 13 haftalık pandemi döneminde ise bu artışın %36 olarak gerçekleştiğini belirtti.

Didem Şekerel Erdoğan, “Türkiye’de gıda perakendecilerinin pandemi performansına baktığımızda, Avrupa’ya ve hatta ABD’ye kıyasla daha başarılı bir stok ve tedarik zinciri yönetimi sergilediklerini görmekteyiz. Bu performans sonucunda, pandemi döneminde Türkiye’nin gerek süpermarket gerekse de e-ticaret kanallarında daha yüksek satış artışları kaydettiğini görmekteyiz.” diye konuştu.

Türkiye özelinde de kategori detaylarını aktaran Şekerel Erdoğan, pandeminin ilk 10 haftasında ciro artışı bakımından hijyen, temel gıda ve ev bakım kategorilerinin başı çektiğini belirtti. Didem Şekerel Erdoğan, ciro artışı bakımından en çok öne çıkan ilk 10 kategorinin maya (%351), kolonya (%305), un (%169), pişirme yardımcıları (%125), turşukur&reçel-yap (%112), dondurulmuş gıda (%107), toz tatlılar (%100), kek karışımı (%97), ağda ve tüy dökücüler (%95) ve saç boyası (%94) olduğunu açıkladı.

“Pandemi döneminde evde yemek yapma oranı arttı.”

Nielsen’in nisan ayında, dünyanın 73 ülkesinde aynı anda gerçekleştirdiği Koronavirüsün Global Tüketiciler Üzerindeki Etkileri Araştırması, tüketicilerin evde daha fazla vakit geçirmesi ile birlikte evde yemek hazırlığının çok önemli bir aktivite haline geldiğini gösteriyor. Türk tüketicilerinin %80’i koronavirüs sonrası evde daha sık yemek yaptıklarını ve yediklerini belirtiyor. Bu oran %54 olan Avrupa ortalamasının ve %51 olan dünya ortalamasının çok üstünde.

Makarna, un, maya gibi kategorilerdeki hızlı büyüme, tüketicilerin dünyada olduğu gibi Türkiye’de de “comfort food”a yöneliminin sinyallerini veriyor. “Comfort food” geçmişi hatırlatan, genelde yüksek kalorili ve çocukluk çağında tüketilen yiyecekler için kullanılan bir tanımlama. Türkiye’de köfte ve makarnadan oluşan bir tabak veya kuru fasulye – pilav, “comfort food” yiyeceklere örnek gösterilebilir. Son günlerde yeniden popülerlik kazanan evde ekmek yapımını da bu kapsamda değerlendirmek mümkün.

Kısacası tüketicilerin belirsizlik ve endişe dönemlerinde aşina oldukları, besleyiciliğine koşulsuz güvendikleri temel gıdalara yönelim gösterdikleri görüldü.

“Pandemi döneminde Avrupa ve Türkiye’de e-ticaret ciddi ivme yakaladı.”

Pandemi döneminde tüm dünyada gelişen bir kanal olarak öne çıkan e-ticarete de değinen Didem Şekerel Erdoğan, Avrupa ve Türkiye’de hızlı tüketim ürünleri online satış büyüme rakamlarını paylaştı. Online’ın hem Avrupa’da hem de Türkiye’de ivmeli bir büyüme yaşamakta olduğunun altını çizen Didem Şekerel Erdoğan, Türkiye’nin bu alanda da Avrupa’dan daha yüksek bir performans çizdiğini vurguladı.

Öncelikle Nielsen’in mart ayında gerçekleştirdiği Koronavirüsün Global Tüketiciler Üzerindeki Etkileri Araştırması sonuçlarına değinen Didem Şekerel Erdoğan, Türk tüketicilerin %41’inin salgından sonra internetten yaptıkları gıda, içecek ve ev temizlik ürünleri alışverişlerini artırdığını belirtti. Şekerel Erdoğan “Türk tüketicilerinin neredeyse yarısı (%49) bu ürünleri internetten satın almaya orta ve uzun vadede devam edeceklerini belirtiyor.” diye konuştu.

Pandemi öncesi ve pandemi dönemi Avrupa online satış verileriyle ilgili konuşan Şekerel Erdoğan “Avrupa’da pandemi öncesi 8 haftada ortalama %9 büyüme kaydeden hızlı tüketim ürünleri e-ticaret satışlarının, pandemi döneminde ciddi bir sıçrama gerçekleştirerek %65 büyüdüğünü görmekteyiz.” yorumunda bulundu.

Türkiye’ye ilişkin verileri de paylaşan Didem Şekerel Erdoğan, Nielsen’in 2019 yılı başında lansmanını gerçekleştirdiği ve ağırlıklı olarak temizlik ve kişisel bakım kategorilerinden oluşan ilk 32 kategorinin verisini içeren Nielsen E-Ticaret Paneli sonuçlarına değindi.

Koronavirüs gündeminin Türkiye’de e-ticaret satışlarını da ciddi oranda artırdığını vurgulayan Şekerel Erdoğan, “Türkiye’de e-ticaretin halihazırda yüksek bir büyüme dinamiği olduğunu görmekteyiz. Örneğin pandemi öncesi dönem olan yılın ilk 10 haftasına baktığımızda, e-ticaret kategorilerinin ortalama yıllık %57 gibi bir ciro büyümesi kaydettiğine tanık oluyoruz. Öte yandan koronavirüs gündemi, bu ivmeyi daha da artıran bir faktör oldu. Nitekim pandemi dönemini oluşturan müteakip 12 haftada e-ticaret satışları, geçen yılın aynı dönemine göre ortalama %159 büyüdü.” diye konuştu.

Didem Şekerel Erdoğan, e-ticaret kanalında da salınımlar olmakla birlikte, genel olarak pandemi dönemindeki büyümelerin pandemi öncesine göre kalıcı olarak yüksek seviyelerde seyretmekte olduğunun, bunun da kanalın gelişimi adına çok önemli bir dönüşüme işaret ettiğinin altını çizdi.

E-ticaret kapsamında ölçtükleri kategoriler özelinde de Nielsen iç görülerini paylaşan Şekerel Erdoğan, pandeminin ilk 10 haftasında en çok büyüme kaydeden ilk 10 kategorinin saç boyası (%845), ağda ve tüy dökücüler (%670), hijyenik ped (%480), hazır kahve (%419), saç kremi (%395), sabun ve duş jelleri (%331), çamaşır suyu (%319), diş macunu (%274), ev temizleyicileri (%260) ve Türk kahvesi (%253) olduğunu belirtti.

“Yeni Normal”de tüketici davranışlarını şekillendirmesi beklenen faktörler:

Pandemi sonrasına ilişkin Nielsen öngörülerine de değinen Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, “yeni normal”de tüketici davranışlarını belirlemesi-şekillendirmesi beklenen 3 ana faktör olarak kalite ve performans, yerelin yükselişi ve teknolojinin katalizörlüğü unsurlarını saydı.

 

Kalite ve Performans başlığıyla devam eden Didem Şekerel Erdoğan, tüketicilerin hijyen, sağlık ve güvence arayışının yükseldiği bu dönemde tercihlerini kaliteli ve güvenilir ürünlerden yana kullanmaya daha yatkın olduklarını vurguladı. 2019 yılında gerçekleştirdikleri Nielsen Global Değişen Tüketici Refah Düzeyi ve Premium Ürün/Hizmetler Araştırması sonuçlarına değinen Didem Şekerel Erdoğan, Türk tüketicilerinin %60’ının kaliteli ve güvenilir ürünler için daha fazla ödemeye hazır olduklarını belirtti.

Koronavirüs döneminde tüketici tercihlerinde değişen bir boyut olarak “Yerelin Yükselişi”ne değinen Şekerel Erdoğan, Türk tüketicilerinin %76’sının “Pandemi döneminde market alışverişlerinde yerel markaları daha çok tercih ediyorum.” dediğini, pandemi öncesinde %54 olan yerli ürün satın alma alışkanlığının pandemiyle birlikte ciddi biçimde artış kaydettiğinin de altını çizdi. Bu noktada yakın gelecek öngörülerini de paylaşan Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, “Yerli üretim, yerli tarım ve yerli markalar, önümüzdeki dönemde artan bir önem kazanabilir.” diye konuştu.

E-ticareti şekillendirecek trendler:

Teknolojinin, koronavirüs dönemiyle birlikte e-ticaret üzerinde katalizör işlevi gördüğünü vurgulayan Didem Şekerel Erdoğan, tüketici trendlerini şekillendirecek bu üçüncü unsurun çok boyutlu bir yapıya sahip olduğunu vurguladı.

Teknolojinin katalizör rolünün, e-ticaretin yakın gelecekteki yapısını da belirleyeceğini vurgulayan Didem Şekerel Erdoğan, Nielsen olarak bu başlıkta 9 global ana trend saptadıklarını belirtti.

Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, global olarak belirlenen bu trendleri abonelik servisleri, online’da taze gıdanın yükselişi, yeni hızlı/teslimat trendleri, social commerce, AR/VR kullanımı, live streaming, yapay zeka kullanımı, voice commerce ve yeni ödeme seçenekleri olarak saydı.

Bu trendlerin özellikle e-ticarette öncü bir rol üstlenen dijital alışverişçi profilleriyle dünyadan ayrışan Çin, Kore ve ABD gibi pazarlarda halihazırda vücut bulmakta olduklarına değinen Şekerel Erdoğan, Türkiye’nin de Avrupa’nın çok üzerinde bir dijital alışverişçi profiline sahip olduğunu ve özellikle ilk 4 trendin e-ticaret oyuncuları için çok önemli fırsatlar sunduğunu vurguladı.

Didem Şekerel Erdoğan, “Abonelik servisleri başlığında özellikle Kore’de çok başarılı uygulamalar görmekteyiz. Belirli periyotlarla sürekli tüketilen ürünlerin abonelik sistemiyle tüketicilere düzenli teslimatı yükselen bir trend. Keza, mobilitenin kısıtlandığı koronavirüs koşullarında sık frekansla alınan taze gıda ürünlerinin, online alışverişte öne çıktıklarını görmekteyiz ki Türkiye gibi taze gıda tüketiminin çok gelişkin olduğu bir pazarda bu alan fırsat sunuyor.” diye konuştu.

Yeni teslimat trendleri ve social commerce başlıklarına da değinen Didem Şekerel Erdoğan, “Yaptığımız araştırmalar, hızlı teslimat uygulamalarının özellikle koronavirüs döneminde önemli bir yaygınlık kazandığını gösteriyor. Bu noktada temassız teslimat uygulamalarının da yakın gelecekte önemli bir fırsat alanı olduğunu görmekteyiz. Yine Türkiye gibi yüksek sosyal medya kullanımı olan bir pazarda, e-ticaret pazarı büyürken social commerce başlığının da giderek daha önem kazanacağını belirtebiliriz. Çin pazarı, bu anlamda önemli doneler barındırıyor: Çin’de social commerce pazarı yıllık %60 büyüme ile 2019 yılında 280 milyar dolarlık bir hacme ve 480 milyon kullanıcıya ulaştı. Türkiye’de e-ticaretin yakın geleceğinde de social commerce başlığının önemli rol oynayacağını söyleyebiliriz.” diye konuştu.

 

 

 

#nielsen #pandemi #eticaret

İnceleyin

KOBİ’lerin her 10 bin TL’lik CRM yatırımı 87 bin TL olarak dönüyor

KOBİ’ler dijital dönüşümle karını artırıyor… KOBİ’ler satıştan muhasebeye, üretimden satın almaya çağı dijital dönüşümle yakalamaya ...